close
«El lamento del mafioso»

«El lamento del mafioso»

Nun sé si dalguién lo dixo primero pero, al mio modestu talantar, una bona novela negra, o mesmamente policiaca, tien de tener un fuerte componente sociolóxicu. Nun abasta con qu’haya muertos, investigaciones, policíes y un o varios asesinos, nin siquier que los asesinatos seyan mui «macabros», que ye lo que se lleva agora. Por exemplu, neses noveles de lo que se llama el «noir» nórdicu o escandinavu nel que siempre hai unos crímenes terroríficos, como si estuvieremos nun campeonatu d’haber qué crimen ye más desagradable. Ye necesariu un contestu que dea arropu a la historia, que se desendolque nun mediu social, ya inclusive políticu, qu’ilustre sobre lo que ta pasando. Nesi sen, la novela «El lamento del mafioso», de Ray Celestin, ye exemplar.

Tamos nel Nueva York del añu 1947 en que, col final de la Segunda Guerra Mundial, decenes de miles de excombatientes regresen d’Europa na que llucharon por derrotar al nazismu y llograr un mundu meyor y más llibre. Inclusive los negros, que nel so país taben segregaos y qu’ellí participaron en batallones propios, na retaguardia, porque nun los dexaben combatir nel frente xunto a los blancos. Y al llegar de vuelta al so país, alcuéntrense con que nun hai trabayu pa ellos y que naide quier echa-yos una mano, como si fueren un andaz, culpable de lo que perellí lloñe pasó. Fame, droga y miseria asolaron les grandes ciudaes, exemplificaes nesti casu pola gran Nueva York.

Al tiempu, la mafia, representada na novela por Frank Costello y Vito Genovese, dos personaxes importantes dientro la trama, tiense apoderao de los resortes económicos, sociales  y políticos del país, tizando la guerra escontra los «comunistes» (verdaderos o falsos) a los que responsabilicen de ser antiamericanos. Nesi caldu de cultivu desendólcase una historia complexa, pero trazada con pulsu y claridá pol autor, dibuxando unos personaxes guapísimos y unos diálogos qu’acompañen perfeutamente a l’aición na que se ven metidos. Ye tamién la época de les grandes orquestes de Jazz, yá a piques d’esapaecer, y  el propiu Louis Armstrong apaez como un personaxe de cierta importancia nel argumentu. Una mui interesante novela na que la propia ciudá de Nueva York camúdase nuna parte importante del guión, sofriendo una de les mayores nevaes de la so historia que torgó, durante dellos díes, que naide pudiere entrar o salir d’ella, quedando los personaxes enzarraos ellí mientres s’enfrentaben a los destinos que l’autor-yos tenía preparaos.

Ayuda muncho, tamién, la guapísima torna de Mariano Antolín Rato, xixonés y compañeru d’estudios nel Corazón de María, gran escritor y primorosu traductor como amuesa nesta llarga novela que se llee con interés. Seguro que prestará muncho a los siguidores del xéneru. Como yo.