close
«Ex libris»

«Ex libris»

Títulu: «Palomas de guerra»Palomas de guerra

Autor: Paul Preston

Torna: Irene Gonzalo

Editorial: Plaza & Janés Editores, S.A.

Añu: 2001

CINCO INTERESANTES BIOGRAFÍES.- Paul Preston ye un de los grandes hispanistes británicos como lo amuesa’l balagar de llibros que, al tema d’España, tien dedicaos. La mayoría d’ellos, por nun dicir la totalidá, al rodiu de los años de la II República, la Guerra Civil y los años del franquismu. Tien tamién una biografía del dictador: «Franco «Caudillo de España», y agora ta mui de moda por una polémica biografía de Santiago Carrillo, «El zorro rojo», na que lu llama, según les sos propies declaraciones a La Vanguardia, el «Stalín español». Como entovía nun fui a lleela, nun puedo pronunciame, anque yá tuvo contestaciones periodístiques contradiciéndolu en dalguna de les sos valoraciones.

Nesti llibru que yá tien unos añinos, asoleya l’apertada biografía de cinco muyeres que tuvieron una importante presencia na Guerra Civil española, nun bandu o n’otru. Dos de les biografiaes trabayaron nel bandu republicanu (la inglesa Nan Green y la socialista y llueu comunista Margarita Nelken), y otres tres ficiéronlo nel franquista(Mercedes Sanz-Bachiller, la inglesa Priscila Scott-Ellis y la propia muyer del dictador Carmen Polo) Pese a que son munches histories pa un solu llibru, la verdá ye que l’autor consigue danos una visión mui completa de les cinco muyeres, siguiéndoles dende los sos anicios, remarcando la so personalidá y esbillando les sos motivaciones pa facer lo que ficieron. Les biografíes nun se queden nos fechos realizaos nesa importante dómina, sinón que les continúa hasta’l final físicu de les protagonistes, dexando ataos tolos cabos pa una conocencia total del personaxe. Un gran llabor.

En cuanto al interés de les cinco muyeres, caún podrá xulgar por sí mesmu. A mi interesáronme dos, penriba de les otres. La primera Mercedes Sanz-Bachiller, que fue la esposa d’ Onésimo Redondo, una de les figures cimeres del fascismu español, creador de les JONS y que sopelexaba la violencia como arma social pa camudar les coses. Nun yera tan «señoritu» como José Antonio Primo de Rivera, y d’ehí que la xuntanza de Falange coles JONS resultare un fracasu. Onésimo Redondo morrió nos primeros díes de la guerra, y Mercedes fue, mui xoven, la «viudísima» del bandu «nacional». Pese a esi blasón, la moza, que nun yera tan facha como’l so maríu, al ver l’estáu en que s’alcontraron, de resultes de la guerra, los neños del so pueblu, entamó una campaña d’axuda social, buscando sofitos pa crear comedores, refuxos, escueles y tolo necesario pala so sobrevivencia. Bien ceo los sos llogros trespasaron la llende llocal, pasando a la rexonal y llueu a la parte d’España en poder de los franquistes, consiguiendo abellugar y dar de comer a miles de neños y, en munches ocasiones, tamién a les sos mas. Lo importante d’ello ye que, pese a munches incomprensiones y oposiciones, Mercedes nun discriminó a los neños d’un bandu o otru. Asina, los fíos de los muertos en combate o represaliaos del bandu republicanu tamién tuvieron acoyida nos centros que fueron surdiendo. Ello, como digo, supúnxo-y nun pocos problemes, munchos d’ellos cola envidiosa Pilar Primo de Rivera y la so «cursi» Seición Femenina.

paul prestonLa otra vida que me resultó mui interesante fue la de Margarita Nelken. Muyer mui peculiar, gran lluchadora en defensa de los campesinos de Badajoz, importante intelectual y una de les poques parllamentaries nes Cortes de la República. Fue siempre «culu de mal asientu» porque, anque cuntó col fervor popular, nun siempre fue bien considerada polos suyos. Primero los socialistes y llueu los comunistes, onde la competencia de «Pasionaria» resultó-y demasiao fuerte. Del bandu socialista marchó, y del comunista echáronla.  Una vida dramática bien cuntada hasta’l so final.

Del restu, paeciéronme curioses les motivaciones de les dos ingleses que vinieron a lluchar a España, una en ca bandu, y el trabayu qu’equí ficieron, en dambos casos permeritoriu, y que sirven, amás, pa tener un xuiciu aprosimáu de cómo víen la guerra nel estranxeru y cualos yeren los sos intereses respeutu al nuestru país. En cambiu paezme que sobraba dafechu la biografía de Carmen Polo, la muyer del Dictador, una persona ambiciosa, «gorrona», que nun quixo «ducificar» los crímenes del so maríu y que vivió una vida artificiosa ensin nengún méritu personal. Sicasí, el fechu de que t’enteres de la presión qu’exercía sobre’l «comandantín», y munchos negocios y «chanchulleos» de les altes esferes.

En resume, un llibru interesante, entreteníu de lleer, y qu’aporta una güeyada d’una parte abondo escaecía de la Guerra Civil, la de l’actuación de les muyeres, representaes nesti casu por cinco d’elles de vides más o menos exemplares. El llibru zárrase con unos capitulos de notes y bibliografíes tamién mui importantes, como correspuende, non a una novela, sinón a un llibru d’Historia, y con un ampliu reportaxe fotográficu pa que conozamos a les sos protagonistes. Bien.