Nun ye un bon momentu pa falar de Patria, nin de País, muncho menos de Nación. Les coses en Cataluña tienen tal grau d’envenenamientu que fai oficial aquello de que’l que nun ta conmigo, ta escontra min. Nun hai términos medios. L’otru día dicíanos un amigu catalán que tuvo de visita que, aquel grupu qu’enantes esistía y que podía nomase como intelectuales d’izquierda, o cenciellamente xente d’izquierdes, yá esapaeció en Cataluña. O yes independentista o yes facha españolista, anque tuvieres tola vida militando, cola voz y colos fechos, en favor de la democracia. Pero, anque nesti momentu nun seya popular, el casu ye que’l día 8 de setiembre ye la nuestra fiesta, la nacional. La d’esti país pequeñu con munchos sieglos d’Historia. Y dalgo habrá que dicir.
Abúltame que somos la única comunidá del Estáu Español, incluyíes Cataluña y Euskadi, que nel so himnu oficial se proclama como «Patria». Otres recuperen el nome a través d’otres víes, por exemplu hai una novela mui de moda d’un escritor vascu, Fernando Aramburu, que se titula asina: «Patria», aplicao al so país d’orixe. Paezme mui bien, pero eso ye otra cosa. El nuestru país canta a la so tierra llamándola «la patria querida». Llueu esi conceutu «patrióticu» quédase en papel moyao, y somos la comunidá d’España que menos se quier asina mesma. Lo del «auto-odiu», que tantes veces comentamos los asturianistes. Cualquier cosa de fuera ye meyor que lo nuestro, menos cuando tamos nel chigre qu’entós somos «la cuna d’España», como reza’l famosu himnu de Cuadonga.
Dicía’l profesor Juan Ignacio Ruiz de la Peña, nes lleiciones qu’impartía sobre Historia Medieval d’Asturies, qu’ésta ye posible porque esiste entidá histórica a la que se-y puede aplicar un tratamiento históricu diferenciáu, talo que Cataluña, Navarra, Galicia, Baleares o Valencia, surdiendo esa personalidá diferenciada na Edá Media, pente unos rasgos que van perdurar nel futuru: nome, perceición d’un espaciu definíu como asientu reconocíu polos foráneos, esistencia de conciencia solidaria –nacional- de los miembros d’una comunidá con un sentimiento de protagonismu común. En resume, que se sienten suxetos d’una historia común.
Tamos travesando un momentu perimportante porque la clas política, al nun saber que facer col llamáu «problema catalán», ta principiando a replantease un nuevu mou d’encaxe de les distintes comunidaes autónomes, dientro d’un, más o menos, Estáu Federal. Y, como siempre, a los asturianos va a pillanos col pasu cambiáu y ensin nenguna previsión nin idea concreta sobre’l tema. ¿Qué somos? ¿Qué queremos ser? ¿Cuál sería’l nuestru papel dientro esi posible Estáu Federal? ¿Van decidir otros por nosotros o vamos tener dalgo que dicir al respeutu? Témome muncho que, talo que pasó cuando se fizo l’estatutu vixente, conformémonos con ser una mera descentralización alministrativa, ensin nengún reconocimientu xurídicu nin políticu en comparanza con otros más llistos, con menos pexigueres a la hora inventase un pasáu, pero en nengún casu con más historia o mas personalidá propia que nosotros.
Nesti nuevu día de la Patria Asturiana, ¿nun sería llegáu’l momentu de principiar a tomar parte nesi debate que yá dalgunos partíos tán plantegando, y que va dir definiendo’l prósimu futuru d’esa «nación de naciones» (como dicen agora) llamada España? Inclusive plantegando posibles soluciones imaxinatives, como una comunidá más fuerte qu’englobare, por exemplu, a Lleón, onde hai un grupu importante que nun quier tar en Castiella, o a Cantabria, cola que tenemos abondos llazos históricos (la descendencia del Duque de Cantabria, que xunto cola de Pelayo, dio orixe a los reis asturianos; o recordar «las Asturias de Santillana», etc.). En fin, igual nada d’esto tien munchu xacíu, pero dalgo habrá que facer pa qu’esa «patria querida» nun quede, otra vuelta, nel últimu llugar de toes y ensin saber mui bien a qué xugamos. Y lo que xugamos ye, na menos, el nuestru futuru como país. Seya solos o acompañaos.