close
El Patrimoniu Industrial de Xixón

El Patrimoniu Industrial de Xixón

naval-xixonTolos pueblos tienen una serie d’elementos que los faen ser como son. Que los encadarmen y-yos dan el so ser. Ye cierto que la «globalización» o, cenciellamente, el viaxar,  ta faciendo, cada vuelta más, que les persones participen de nicios comunes, de vezos compartíos. La xuventú asturiana tien, de xuro, unos rasgos que la faen comparatible coles xuventúes d’otres munches partes del mundu, sobremanera del mundu occidental desarrolláu. Pero, siendo eso verdá, tamién lo ye que caún llega a esa «globalización» con unes, vamos llamales «esperiencies» propies. Con un pasáu que, de dalguna manera, marcó una muezca nel caráuter, na forma de ser, de pensar y de sentir. Y ehí podríemos poner tolos exemplos que quixéremos. Y eso tamién ye importante a la hora d’acudir a esi alcuentru colos «otros».

Ente eses «esperiencies» (por llamales de dalgún mou) de les que falamos taríen, la llingua, la historia, la cultura material ya inmaterial, etc. Una parte importante d’esi poliedru que forma la «esperiencia» propia, y la del pueblu al que pertenecemos, ye lo que se conoz como «el Patrimoniu Industrial». O dicho d’otru mou, la forma que adoptó la nuestra sociedá pa dar a los nuestros antecesores, y a nos mesmos, un trabayu, una forma de vida concreta, distinta a otres. Al rodiu d’esa exa, conformáronse les viviendes, les rellaciones sociales y llaborales, les families… Y son mui distintes d’unes estayes a otres. En Xixón, por exemplu, podemos falar de la influyencia que tuvieron los astilleros (llegó a haber 5), Uninsa, Moreda, Mina La Camocha… na vida y la conformación de la ciudá. Too ello ta yá cuasi despaecío, ensin dexar una güelga, un escatafín que nos lo recuerde. Que dexe a les futures xeneraciones una señal de cómo fue’l Xixón de los sos mayores. Ye la Historia Industrial de la nuestra ciudá. Ye’l Patrimoniu Industrialmina camocha 02.jpg Históricu de Xixón.

De too ello, muncho ye yá, como dicimos, irrecuperable. Pero hai delles coses qu’entá pudieren salvase. L’astilleru de Naval Xixón, que dexó de funcionar nel 2009, podría ser un exemplu. Los dueños apresuráronse a principiar el desmantelamientu, camentado, ensin dubia, sacar un porgüeyu económicu de la so situación, xunto a la mar. Pa ello, desficiéronse de les cuatro grúes, vendiendo dos al Pais Vascu y mandando les otres dos pa chatarra (tuvo que-yos salir más caro valtiales y desguazales que lo que sacaron de la venta). El Dique Secu, que tien más de 120 años y fue pioneru n’España, ta inundáu. Mandaron les compuertes pa chatarra. Y l’abandonu reina en tol antiguu astilleru. Pero entovía podría recuperase dalgo, y conservalo. Mesmamente l’importante archivu que tien, y los planos, que tuvieron a puntu de dir pa la basura. Lo mesmo ocurre cola Mina La Camocha, qu’hasta tien la importancia histórica de ser el llugar onde entamaron a furrular les Comisiones Obreres. A La Camocha veníen delegaciones de tol mundu a ver funcionar la maquina de vapor que teníen nun castillete pa xubir el carbón. Tamién fue pionera. Ye urxente, pues, lluchar porque esos restos de lo que fue’l Patrimoniu Industrial Históricu de Xixón nun desapaezan. Pa l’usu que se-y pue dar, hai varies opciones. El profesor d’Historia Social de la Universidá d’Uviéu, Rubén Vega, tien un equipu multidisciplinar que ta trabayano nello. Pero primero hai que comencer a les autoridaes llocales y autonómiques de la verdadera importancia que tienen. Y esparder la idea de que nun podemos seguir perdiendo les nuestres señes d’identidá. Y éstes lo son, a un gran altor.