close
Xose Bolado

Xose Bolado

Escribo Xose, en llugar de Xosé, porque yo siempre lu llamé asina. Conocímonos va yá abondos años y nunes circunstancies que nada nun teníen que ver cola llingua, nin cola lliteratura. Corría l’añu 1975, él militaba nel M.C. (Movimientu Comunista) y yo yá taba trabayando en Conceyu Bable. Como incisu dicir que nunca entendí la so pertenencia a un grupu d’inspiración “maoísta”, él que yera tan democráticu, pero de xuro que fuere polo que munchos militamos en grupos antifranquistes: por motivos éticos cuasi más que políticos. El casu ye que dambos tábemos nuna Plataforma de sofitu a la candidatura p’alcalde del lider obreru, y gran amigu, Manolo Hevia Carriles. Presentábase escontra’l candidatu del Réxime, Luis Cueto Felgueroso, no que llueu resultaron ser les últimes eleiciones de la dictadura. Les siguientes, cola intervención yá de los partíos políticos, ganóles José Manuel Palacio. Tengo una semeya que salió en prensa na que tamos los dos –Bolado y yo- nes grades del Pabellón de Deportes de l’Arena, esperando pa falar nel actu de fin de campaña de la candidatura de Manolo Hevia. Nun recuerdo lo que se dixo, pero sí que yo condené l’atentáu qu’esa mesma mañana se produxere escontra la Farmacia de Daniel Palacio, un conocíu opositor al Réxime.

Bolado yera Profesor de Lliteratura nun institutu y escribía, cuasi a les escondidielles, poemes en castellán. Bien ceo hubo un intercambiu de vasos comunicantes y él principió a interesase pol asturianu y yo poles coses del Atenéu Obreru onde Xose yera sociu y llueu presidente. Dirixía una coleición de poesía que se llamaba Deva y nun númberu especial dedicáu al gran García Lorca, pidiónos collaboraciones n’asturianu a María Teresa González y a min. Ellí salieron xunto a toles demás que diben en castellán. Pero’l gran saltu cualitativu diólu cola publicación en 1989 de la “Antoloxía poética del Resurdimientu”, Coleición Deva – 10, onde recoyó la obra poética de diez autores n’asturianu, ente los que taben Sánchez Vicente, Lurdines, Berta Piñán, María Teresa González, Pablo Ardisana, Concha Quintana, ente otros más.

Abúltame que toi siendo demasiao minuciosu y va a faltame espaciu. Salto, pues, un tiempu hasta que, yá los dos como académicos de la llingua presentamos,  xunto con Miguel Ramos, un proyeutu a l’Academia d’una revista que pudiere perdurar nel tiempu. Hubiere enantes otres revistes interesantes (Adrei, Al bellume…) pero’l problema de les perres acuartaben siempre’l so futuru. Cola financiación de l’Academia podía llograse una publicación que durare y que fuere importante pol conteníu y el continente. Asina ñació “Lliteratura” nel añu 1990, con un guapísimu diseñu de Jorge Fernández León y un Conseyu de Redaición nel que tábemos Mª Paz Fonticiella, Nacho Llope, Miguel Ramos y yo mésmu, embaxo la dirección de Xose Bolado. Hubo cambeos posteriores, pero yo tuvi trabayando con él hasta’l númberu 33, a lo llargo de 27 años. Paezme que nun ta mal. Y a lo llargo esi tiempu entá pudimos crear otra coleición lliteraria financiada pol Atenéu Obreru que se llamó “Tiempu de cristal”, un versu de María Teresa González qu’encartió pa facer de l’autora xixonesa un primer volume cola so “Poesía completa”. Siguiéron-y otros 11 númberos perinteresantes qu’ehí tán pa los estudiosos que quieran revisalos.

Tendría, a lo llargo de toos estos años, un cientu anéudotes que cuntar de Bolado, pero tengo que lo dexar equí. Cola so muerte la lliteratura asturiana pierde a un de los meyores: antoloxísta, críticu, ensayista, poeta… Y los sos amigos perdemos a una bona persona. Amiesto equí un de los sos poemes, siempre cultos, siempre contenidos, como postrer homenaxe al que fue un de los grandes del Surdimientu. Que la tierra-y seya leve a Xose Bolado.

 

QUERÍAMOS VIVIR

A la lluz escasa de los vencíos
semabes grana de cosmos en marzu.
Yo conocía
de marzu la infinitú del agua,
la fidelidá del aire a los barcos
de travesía, la blancura violeta
del Aramo… Tu, sabíes de la muerte,
del so roce de pluma.
Los dos
queríamos vivir