Títulu: «AÑOS DE GUERRA»
Autor: Vasili Grossman
Editorial: Círculo de Lectores, S.A. Col. Galaxia Gutenberg
Traducción: La propia editorial
Añu: 2009 (del orixinal de 1946)
ANTES Y DEMPUÉS DEL ESTALINISMU.- Cuando un llibru tien ésitu, los editores y distribuidores avecen a rebuscar nel pasáu del escritor y, aprovechando’l «tirón» d’esi ésitu, publiquen nueves obres del autor. Unes veces tien interés lo que se publica, por sí mesmo, o porque vien a completanos la visión d’esi autor y, otres, la mayoría, nun tienen más méritu que’l nome que lleva na sobrecubierta.
L’añu 2007 publicóse una de les noveles más interesentes, al mio xuiciu, de los últimos tiempos: Vida y destino, de Vasili Grossman. Una perfeuta hestoria que, col telón de fondu de la batalla de Stalingrado, cuenta la vida d’una familia na retaguardia, al tiempu que va esmenuzando la situación de degradación política producida pol estalinismu. El terror, los campos de concentración, l’esbarrumbamientu moral ya ideolóxicu d’aquel comunismu… y, al empar, la valentía de delles persones puestes en situación llímite. Esta obra, lloxicamente, tuvo prohibida pol réximen de Krushov y, sólo de milagru, salvóse una copia que pudo editase tiempu depués lloñe de la URSS.
Al calicor del so ésitu, publícase agora Años de guerra, un garapiellu de textos que l’autor, que fue corresponsal de guerra, escribió ente los años 1941 y 1945. Hai, nel llibru, cróniques de guerra, dalgún cuentu y una novela (El pueblu ye inmortal) que se fue publicando por entregues a lo llargo de 1942 y que fizo famosu a Grossman en tola Unión Soviética. El llibru, tolos escritos que nel se recueyen, son un cantu al valor guerreru de los soviéticos, a los militares, que llograron espulsar del so país a los exércitos alemanes y, al tiempu, al valor del pueblu como tal, a los homes y muyeres auquiera que tuvieren y a un réximen que plantó cara al nazismu y consiguió vencelu. Les más de seiscientes páxines del llibru tan trufaes de frases como: «la grandeza d’espíritu y la nobleza d’oxetivos»; «la enerxía bolchevique y l’audacia revolucionaria»; «los millares y millares de grandes y al empar modestos trabayadores -obreros ya inxenieros- que col so infatigable llabor coles sos honraes manes d’oru, col so duru sudor fabricaren los cañones, tanques y aviones del Exércitu Roxu». Etc. Etc.
Ye innegable l’estremu valor del pueblu rusu y de dalgunos de los pueblos de la URSS invadidos polos nazis. La hestoria ta ehí y ye cierto que nos campos rusos, ucranianos, bielorrusos… principió la derrota de Hitler, ensin escaecer que fueron ellos los que primeron entraron en Berlín. Too eso retrátalo Vasili Grossman con emoción y grandeza. Pero lo que daveres se dexa ver con esta novela ye la diferencia de valoración d’un réximen, qu’apienzó siendo una esperanza pa un pueblu eternamente primíu, y finó camudándose nun réximen represor y asesín. Fue’l pasu del bon «padre» Stalin, al dictador Stalin. Y tolo qu’eso traxo consigo.
La llectura, pues, de les dos obres de Grossman dannos la cara y la cruz d’unos fechos hestóricos que, nun por ser conocíos, son menos interesantes. Quiciás, pal que nun conoza nengún de los dos llibros del autor, fuere meyor lleelos nel so orden d’apaición, p’atalantar meyor esi tastu de tristura y señaldá, esi posu que fue dexando la vida nos escritos de Vasili. Esa deceición que se-y escapa en Vida y destino, nel trazu d’unos personaxes dafechamente perdíos nel marasmu d’una sociedá en descomposición. Que nun la entienden, nin entienden cómo, depués d’unos anicios tan esperanzadores, pudo llegar a esi estáu.
Dicir, p’aselar, que Vasili Grossman fue’l primer periodista que llegó al campu d’esterminiu de Treblinka. Los horrores qu’ellí vio recuéyelos nun de los capítulos del llibru (L’infiernu de Treblinka). Yo nun pude pasar de la metada de la so llectura. La esperanza qu’él tenía de que nun se repitiere aquello, paezme que nun fue a cumplila.