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Gabo, el fantasiosu

Gabo, el fantasiosu

García Marquez«Muchos años después, frente al pelotón de fusilamiento,el coronel Aureliano Buendía había de recordar aquella tarde remota en que su padre lo llevó a conocer el hielo,»  Yá ta. Yá t’atrapó y nun pues dexar de lleer: El memorable empiezu de «Cien años de soledad», la obra cume de Gabriel García Márquez. Yo lleíla naquella edición mítica de la Editorial Sudamericana de Buenos Aires, nel añu 1967 y al final de la llectura sofrí como una especie de desllumamientu. Como cuando sales d’un sitiu escuru y aportes a la fuerte lluz solar.

Y ye que, claro, nun ye lo mesmo lleer aquel llibru d’un autor entós desconocíu (nun sólo pa min) y con un estil mui estremáu de lo que se publicaba, que facelo cuando yá conoces too sobro él y la so obra. Cuando yá s’estudia hasta nes escueles. La sensación tien de ser dafechamente distinta. Porque agora fálase muncho y allabánciase abondo al «gran García Márquez», y yá ta perfechamente asimilao eso que llamaron, de forma tan «cursi»: el «realismu máxicu» (oxímoron onde los haya). El famosu «realismu máxicu» siempres se llamó, pura y llanamente, fantasía. Lo qu’asocede ye qu’hai «critiquinos» que como siempre despreciaron esi términu y lo que conlleva, tienen de xustificar les sos allabancies llamándolo, eufemísticamente, d’esi mou, nun vayamos tener que reivindicar a los escritores d’esi xéneru. ¡Allá ellos! 

Ocurre que, en sociedaes menos «evolucionaes» que la EuropaCien años de soledad postindustrial, -África, Sudamérica- nos socesos cotidianos les nociones de realidá y fantasía entemécense. Como na novela de Márquez: Los vivos falen colos muertos, y éstos entren y salen de la vida diaria cola mayor naturalidá, ensin que sepamos estremar dafechu los elementos reales de los imaxinarios. Ye normal qu’haya tormentes de páxaros muertos o andaces que traen insomnios. O qu’un de los personaxes trate de fotografiar a Dios. Nosotros, en cambiu,  va tiempu que perdimos la inocencia lliteraria, esceuto na lliteratura infantil y xuvenil que por eso a min me presta tanto. La prosa de García  Márquez tien un muncho d’infantil, anque cuayada de la esperiencia del periodista que tamién se nota en munches de les sos enumeraciones. Podíemos llamala tamién «surrealismu», pero a min gústame más fantasía. Pa qué inventar otra pallabra.

Gabriel García Márquez vieno a la lliteratura d’esti país como un soplu d’aire fresco, a competir con aquellos escritores serios y aquellos críticos sesudos de la dómina, pa demostrar que nun hai xéneros bonos o malos, sinón solamente escritores bonos o malos. Y él yera de los bonos de verdá. Descanse en paz Gabo «el fantasiosu», padre y fundador de Macondo. Por siempre revisitáu.