close
«Ex libris»

«Ex libris»

Títulu: Warlockwarlock

Autor: Oakley Hall

Torna: Benito Gómez Ibáñez

Editorial: Galaxia Gútemberg/ Círculo de Lectores

Añu: 2009 (del orixinal inglés de 1958

UNA DE VAQUEROS.- Emplego esti términu globalizador, «de vaqueros», pa definir un xéneru que vien siendo denomáu d’abondes maneres: «del Oeste», «del Far West», «vaquerada»… Con cualquier d’elles persabemos mui bien de qué tamos falando. Ocurre con esti xéneru una cosa bien curiosa: el so aspeutu visual, o cinematográficu, o seya, les llamaes películes de vaqueros o del Oeste, gocien d’un gran prestixu, nun sólo ente lo qu’avezamos a llamar «el pueblu llanu», sinón mesmamente ente los intelectuales. Direutores como John Ford, George Stevens, William Welman, William Wyler o Raoul Walsh; títulos como «La diligencia», «Río Bravo», «Solo ante el peligro», o «Raices profundas»; Actores como John Wayne, Gary Cooper, James Steward o Henry Fonda, toos ellos figuren ente los más importantes y meyor valoraos dientro la Historia del Cine, al dicir de munchos críticos afamaos.

oakley-hallEnsin embargu, asocede tolo contrario cola lliteratura del Oeste, coles llamaes popularmente «noveles de vaqueros». Fue ésti cuasi siempre un xéneru marxinal, eso que, despeutivamente, se daba en llamar «lliteratura de quioscu» y que yera siguío, mayormente, por xente con poca cultura que se conformaba con dalgo d’aición, unos cuantos muertos y los tópicos propios del xéneru. Les noveles de Marcial Lafuente Estefanía yeren refugaes, como se refugaba a la xente que lleía’l periódicu «El Caso», o el deportivu «Marca». Los «boinillas», como los llamó un día un cretinu presumíu que firmaba «Ferpo» (Fernando Poblet, pa más señes)

Y ensin embargu, la mayor parte d’eses películes tan renomaes y valoraes, tán basaes en noveles del Oeste. Nesa «infralliteratura» que refuguen los críticos lliterarios que, de xuro, nunca nun lleeron una, y si lo ficieron y esfrutaron con ella, tapécenlo y disimúlenlo pa que nun los tengan por xente con pocu altor intelectual. Por «boinillas».

A mí siempre me prestó la lliteratura de quioscu, y ellí, nel quioscu, que nun yera sinón la primer puerta de la llibreríamallorqui-jose-ec001-el-coyote y de la biblioteca, merqué munches noveles que, abúltame, fueron importantes pa la mio formación/deformación lliteraria, como les de «La Biblioteca Oro» d’Editorial Molino. Verne, Salgari, London, Stevenson… yeren escritores de quioscu, nunes ediciones que depués de lleeles, podíes cambiar ellí mesmo por unes perrones. Y ehí lleí a bonos autores de noveles de vaqueros, como Zane Grey o el nuestru José Mallorquí, cola serie qu’escribió del personaxe ‘»El Coyote» o otra nomada «Dos hombres buenos», nel que ún de los protagonistes yera español y l’otru un portugués apellidáu Silveira que siempre dicía a los bandidos a los que s’enfrentaba: «Cuando me diga eso dígamelo sonriendo, no vaya a ser que me lo tome en serio». Una «chulada».

Total, que falando de too esto yá perdí «l’oremus», o seya que quería falar d’un novela qu’acabo de finar y enrolléme de mala manera. Asina que dos coses namás al rodiu de Warlock: El so autor ye un de los grandes de la novela de vaqueros y de la novela en xeneral. Esta obra fue finalista del Premiu Pulitzer, en 1958, y tien tolos ingredientes clásicos del xéneru: una ciudá fronteriza que, amás, ye minera. Bandes de malhechores. El pueblu que nombra Sheriff a un conocíu pistoleru pero que, nel fondu, ye un paisano que tien una gran ética personal. El so amigu que dirixe un Saloon. La mocina bona y la muyer de la vida. Duelos. Persecuciones. Too ello lo remana Oakley Hall con bon pulsu y una prosa rica en descripciones, tanto de paisaxes como de personaxes. Al mio xuiciu sobren-y unes cuentes fueyes de les cuasi 700 que tien el llibru. Deteminaes situaciones son repetitives y dalgunos pasaxes carecen d’interés. En cambiu tán perbien retrataos los personaxes principales, de los que fai un estudiu sicolóxicu mui llográu. Una novela, pues, entretenía, quiciás demasiao llarga, pero que prestará a los «amantes del xéneru», y a los que s’alleguen con curiosidá al mesmu. Resaltar, pa lo cabero, que como dixi enantes, esta novela tamién dio orixe a una mui bona película, estrenada n’España col títulu de «El hombre de las pistolas de oro», dirixida por Edward Dmytryk y con Henry Fonda, Richard Widmark, Anthony Quin y Dorothy Malone. Los intelectuales aplaudirán la película y refugarán la novela. Como siempre.